Wil je van jouw dorp, stad of streek een toeristische top attractie maken, waarbij het belangrijk is dat de eigen identiteit wel behouden blijft? Ik kan je helpen om een kleine Destination Management Company op te zetten. Een DMC helpt (zakelijke) toeristen met haar kennis van de omgeving.
We beginnen met een klein gezelschap te inventariseren wat er allemaal interessant is in jouw omgeving. Welke bezienswaardigheden zijn er te vinden? Welke bedrijven zijn er gevestigd? Welke fietspaden en wandelpaden zijn er? Over wat voor natuurschoon beschik je? Wat voor historische verhalen zijn er te vertellen? Zijn er mooie foto’s en films beschikbaar?
Dan gaan we brainstormen. Welke gasten kunnen we aantrekken? Welke arrangementen kunnen we samenstellen? Kunnen we mooie routes maken? Hoe kunnen we ons aanbod nog interessanter maken voor toeristen? Van welke plekken hebben we nog foto’s nodig? Kunnen we een film maken om ons dorp, stad of streek te promoten? Het zal je meevallen wat er allemaal te bedenken is!
Daarna maken we een moderne website waarop alle informatie aantrekkelijk gepresenteerd wordt. Dus geen telefoonboek waarin alles op alfabetische volgorde te vinden is, maar een multi-mediale site waarop bezoekers interessante informatie kunnen vinden en verleid worden om jouw dorp, stad of streek te bezoeken.
Daarna is het zaak de site onder de aandacht van het grote publiek te brengen. Dit kunnen we doen met behulp van referral links op andere websites, persberichten, mailingen, het uitnodigen van pers en eventueel met behulp van online en/of offline adverteren.
Het is daarna aan jullie om zelf nieuws online te plaatsen, zowel op de gebruiksvriendelijke website als op social media kanalen van jullie destinatie.
Momenteel ben ik actief bij Stichting Toerisme Regiomarketing Zuidoost Friesland om dit prachtige deel van Friesland op de kaart te zetten.