Hospitality

Jo wolkom fiele. Hospitality staat voor vriendelijkheid, behulpzaamheid, menselijke warmte en aandacht. Bijvoorbeeld: spontaan aanbieden een foto te maken van je gasten tijdens hun familiediner.

Als je op hospitality-vlak de verwachtingen van gasten overtreft, zal je gast zich deze ervaring herinneren en doorvertellen. Je gast wordt ambassadeur.

In praktijk zie je soms dat medewerkers door bijvoorbeeld procedures niet 100% op de gast gericht zijn. Het is goed om regels te hanteren, maar het is een gemiste kans als de gastbeleving hierdoor in het gedrang komt.

Gast als noodzakelijk kwaad
In sommige organisaties merk je dat gasten of bezoekers worden gezien als het ‘noodzakelijk kwaad’. Ze worden gezien als stoorzender tijdens het (kantoor)werk, terwijl ze juist het bestaansrecht van je organisatie zijn! Dus: maak mensen vrij voor hospitality; het is echt een vak. Wat succesvolle bedrijven onderscheidt, is dat hun medewerkers op persoonlijke wijze verbinding maken met de gasten.

Automatisering & robotisering
Technologie wordt in alle bedrijfstakken steeds belangrijker. In hospitality zal de techniek in mijn beleving nooit de mens gaan vervangen, maar wél ondersteunen. Nu het werk efficiënter wordt gedaan is er méér mogelijk op gebied van personal service. Gastvrijheid is belangrijker dan ooit; het moet authentiek en oprecht zijn. Door middel van reviews zul jij – en de rest van de wereld – te weten komen wat je gasten vonden van jouw gastvrijheidsskills.

Authenticiteit
Werkelijke gastvrijheid komt vanuit het hart. Als je enthousiast bent over je werk en je omgeving, zul je dit uitstralen en overbrengen op je gast. In een tijd van mondialisering waarbij grote merken overal ter wereld vertegenwoordigd zijn, lijken veel toeristen juist behoefte te hebben aan wat couleur locale. De Friese eigenheid kan daarom heel goed ingezet worden voor hospitality doeleinden. Denk aan Friese teksten, Friese streekproducten en Friese historische verhalen die je kunt inzetten voor jouw bedrijf of regio.

Medewerkers trainen
Zou je (nieuwe) medewerkers een hospitality training willen geven? Dit kan ik voor je verzorgen. Met mensen die nieuw komen werken in de horeca oefenen we eerst vaardigheden als: hoe ontvang je een gast, hoe loop je met drie borden, hoe schenk je wijn aan tafel en hoe dek je een tafel? Bovendien leren we horeca vaktermen. Bij medewerkers die al ervaring hebben met bovenstaande vaardigheden en zich vertrouwd voelen in de uitvoering van hun werk, ligt de nadruk meer op: hoe ga ik om met verschillende typen gasten en wat kan ik doen om de verwachtingen van mijn gast te overtreffen? We gaan rollenspellen met elkaar doen.

Een hospitality training is ook mogelijk voor medewerkers van andersoortige organisaties. Bijvoorbeeld balie medewerkers van recreatiebedrijven kunnen veel baat hebben bij bewustwording op het gebied van hospitality. We behandelen dan zaken als gastgerichtheid, gasten ontvangen en de effecten van non-verbale communicatie.

Mystery guest bezoek
Of wil je meer te weten komen over je bedrijf door het oog van de gast? Laat mij als mystery guest een bezoek aan je bedrijf brengen. Naderhand zal ik bondig rapporteren over de totaalbeleving die ik als gast ervaren heb. Dat gaat van website bekijken, reservering doen, parkeren tot aan toiletbezoek en afscheid nemen. Aan de hand hiervan zal ik concrete aanbevelingen voor verbeteringen doen. Altijd goed om dit te doen vóór aanvang van een hospitality training.

Flexibel inzetbare gastvrijheid
Graag houd ik affiniteit met de werkvloer. Bovendien vindt ik hospitality het leukste vak dat er is! Dus heb je tijdelijk extra personeel nodig? Je kunt mij inzetten als flexibele gastvrouw in je restaurant of hotel. Ga je op vakantie? Laat je B&B in vertrouwde handen achter. Wil je kwaliteitscatering op je evenement? Ik ben er graag bij en neem mijn biertafels en – banken, een compacte biertap, BBQ smoker en polaroid camera mee! Organiseer je een evenement waarbij je een freelance hostess nodig hebt? I’m on my way!

wow dat is handig